KLIK-opdracht

KetCity: Brusselse mysteries ontrafeld

20210930 ket-opdracht tess ketcity

Opdracht

In de rubriek KetCity draait het allemaal om onze geliefde hoofdstad Brussel. Iedere maand gaat Maya van BRUZZKet op zoek naar het antwoord op vragen die Brusselse ketten ons stellen over hun stad. Waar komt de naam Ket vandaan? Waarom vliegen er zoveel groene parkieten rond in Brussel en waarom heeft Brussel geen dierentuin?

💡 Kies je voor deze opdracht, dan gaat jouw klas mee op zoek naar het antwoord en komt Maya in jouw klas langs. 

Opgelet: Deze opdracht kan enkel uitgevoerd worden als jouw klas geselecteerd is voor KLIK. Als je deze opdracht kiest, kan je binnen je KLIK-deelname niet meer voor de opdracht ‘Het Brussels kabinet’ kiezen.

🎤 De JOURNALISTIEKE COMPETENTIES in deze opdracht: research (bronnen checken en dubbelchecken), interviewtechnieken, schrijven, werking camera

Het gaat het in zijn werk? 🙋

  1. Kies met je klas een van de KetCity-vragen die Maya jullie op voorhand doorstuurt.
  2. Ga zelfstandig met je klas op onderzoek uit: consulteer verschillende bronnen, spreek experts aan, interview mensen, trek zelf de stad in, …
  3. Formuleer het antwoord op onze KetCity-vraag in een artikel met een duidelijke conclusie dat wij op BRUZZket publiceren.
  4. We verwachten van jullie een informatief en redactioneel artikel en geen verslag van jullie onderzoek.
  5. Bij dat artikel zien we graag ook enkele foto’s of filmpjes van jullie onderzoek. Als je foto's van het internet haalt, zorg er dan voor dat deze rechtenvrij zijn en vermeld steeds de bron.
  6. Maya gaat nadien met jullie research aan de slag voor haar KetCity-reportage die ook op BRUZZ tv verschijnt. Daarvoor komt ze langs in jullie klas om de intro van die reportage samen met jouw leerlingen op te nemen. Het uitgelezen moment voor de klas om te ervaren hoe zo’n opname in zijn werk gaat en om te ontdekken waar Maya en de cameravrouw allemaal op moeten letten.

Het resultaat na de opdracht? Het artikel van jullie klas wordt samen met de tv-reportage op BRUZZKet gepubliceerd.

Meer over de journalistieke competenties in deze opdracht 🎤

  • Research doen: dat betekent bronnen checken en dubbelchecken!
  • Schrijven: een vlotte pen is belangrijk om een goed verhaal te schrijven dat mensen graag lezen. Let goed op je spelling en laat je tekst zeker nalezen op fouten. Op een nieuwsredactie hebben we daar ook een eindredacteur voor.😎
  • Interviewtechnieken: om de juiste informatie te verkrijgen of om iets te dubbelchecken, moet een journalist deze techniek goed onder de knie hebben. Voor een geslaagd interview heb je vooraf je vragen goed voorbereid en weet je al het een en ander over de persoon die je gaat interviewen. Je neemt het volledige interview op met je smartphone of dictafoon, zodat je het achteraf opnieuw kan beluisteren. Je kan tijdens het interview woorden noteren, maar luister vooral goed naar wat de persoon vertelt. Zo komen er misschien nieuwe vragen bij jou op.
  • Werking camera: Maya komt jullie in de klas filmen. Zo kunnen jullie zien hoe zo'n camera precies werkt. Maar binnenkort verschijnt er ook een handleiding met tips om zelf te filmen met je smartphone.

Wat heb je nodig voor deze opdracht? 📸

  1. een KetCity-vraag die wij jou bezorgen
  2. onderzoeksskills en het internet (of andere bronnen)
  3. een fototoestel of smartphone voor foto's
  4. een dictafoon of smartphone voor eventuele interviews

Mysteries om uit te kiezen

  • Waarom is Manneken Pis zo beroemd en heeft hij echt bestaan?
  • Klopt het dat er ooit een dierentuin in Brussel was?
  • Waar komt de naam Brussel vandaan?
  • Waren er ooit stierengevechten in Brussel?
  • Klopt het dat er vossen rondlopen in Brussel? Waar komen die vandaan en waar slapen ze?
  • Waarom staat er op sommige huizen een bordje met de rode letter H?
  • Klopt het dat de Basiliek van Koekelberg een van de langste kerken ter wereld is?
  • Waar ligt het hoogste en het laagste punt van Brussel?
  • Waar kan ik nog echt Brussels dialect horen spreken?

Zo deden andere klassen voor jullie deze opdracht 👀

Deze opdracht is nieuw, maar onderzoeken of een stelling of verhaal klopt, werd al door eerdere KLIK-klassen uitgevoerd.

Hier vind je een paar mooie voorbeelden ter inspiratie:

👉 Klaar met de opdracht?

Top! Hopelijk hebben jullie veel bijgeleerd en was het vooral ook heel plezant om te doen. Wij zijn alvast benieuwd naar het resultaat.🤩

Stuur jullie artikel door naar BRUZZKet en voeg de volgende informatie toe:

  • naam van de opdracht
  • naam & gemeente van de school
  • naam van de klas en leerkracht
  • voornamen van de leerlingen die aan de opdracht meewerkten
  • het artikel met daarin jullie conclusie en antwoord op de KetCity-vraag
  • foto's die bij het artikel horen
  • eventueel een video ter illustratie bij het artikel

Klassen die deelnemen aan KLIK zullen nadien gecontacteerd worden door BRUZZKet voor het filmmoment.