KLIK-opdracht

Ons gedacht: ben je pro of contra?

20230311_KLIK-opdracht_ons-gedacht

Opdracht

Wij vinden de mening van de Brusselse ketten belangrijk en laten die dan ook graag horen. 📢 Zijn ze pro of contra een smartphoneverbod op school? Wat met een kortere zomervakantie zoals in het Franstalig onderwijs, voor of tegen? En vooral: waarom zijn ze pro of contra? 🤔

We zijn met andere woorden benieuwd naar de mening van jouw leerlingen over wat er in het nieuws verteld wordt.

💡 Dus hebben jouw leerlingen altijd een uitgesproken mening klaar en vertellen ze die graag voor de camera? Dan is dit de ideale opdracht voor jouw klas. In deze opdracht volgen jullie het nieuws en vormen jullie een mening over een pro/contra-stelling. Die komt nadien in de vorm van een TikTok en Instagram-filmpje op de BRUZZKet.

🎤 De JOURNALISTIEKE COMPETENTIES in deze opdracht: filmen, monteren en standpunt innemen

Hoe gaat het in zijn werk? 🙋

  1. Volg een week lang de Brusselse actualiteit met je klas via BRUZZ en BRUZZKet
  2. Stuur BRUZZKet drie onderwerpen door waar de klas haar gedacht wel eens over wil zeggen.
  3. Wij sturen jou een pro/contra-stelling over een van die drie onderwerpen door
  4. Bespreek de stelling met je klas en verdeel de klas in twee groepen: pro en contra.
  5. De eerste groep denkt na en formuleert argumenten pro de stelling, de tweede groep doet hetzelfde contra de stelling.
  6. Stelling besproken? Neem je camera of smartphone in de hand en maak zelf een Tiktok-filmpje volgens onderstaand scenario. Opgelet! Dit filmpje verschijnt op Tiktok en dus is het belangrijk om verticaal te filmen.

------------------------------

Het filmpje mag maximaal 50 seconden zijn (idealiter 30 seconden) en is opgebouwd uit vier delen.

  1. Laat de leerlingen in een rij achter elkaar staan en film dit 5 seconden.
    Deze seconden gebruikt de redactie achteraf om de stelling in beeld te monteren.
  2. De leerlingen lopen nu achtereenvolgens na elkaar richting de camera. Vlak voor de camera draaien ze of naar rechts (als ze contra de stelling zijn) of naar links (als ze pro de stelling zijn).
    Dit idee komt vaak terug in Challenge-filmpjes op TikTok. De keuze voor links of rechts mag dus zeker op een grappige manier gedaan worden. Een voorbeeld van zo’n Challenge-filmpje vind je op het Tiktok-kanaal van BRUZZKet
  3. Eén leerling(e) uit het contra-kamp neemt plaats voor de camera en vertelt in een aantal zinnen waarom het contra-kamp niet akkoord is met de stelling.
  4. Eén leerling(e) uit het pro-kamp neemt plaats voor de camera en vertelt in een aantal zinnen waarom het pro-kamp wel akkoord is met de stelling.

Monteer vervolgens de vier fragmenten achter elkaar tot één video van maximaal 2 minuten. Daarvoor kan je gebruik maken van verschillende tools of apps. Wij vonden deze interessant en makkelijk in gebruik:

  • TIKTOK: je gebruikt rechtstreeks een Tiktok-template, zodat je meteen in het juiste formaat monteert.
  • CapCut: dit is een app die je op je smartphone kan gebruiken om meteen daar te monteren. De app wijst zichzelf uit en maakt het heel makkelijk om verschillende video’s achter elkaar te plaatsen.

💡 TIP: Je kan de stelling vooraf met heel de klas bespreken of de leerlingen spontaan laten reageren. Onze ervaring leert dat dat laatste vaak voor de mooiste reacties zorgt.

Zo deden andere klassen voor jullie deze opdracht 👀

Benieuwd hoe de klassen voor jou deze opdracht invulden? Bekijk dan zeker dit overzicht.