KLIK-opdracht

Ons gedacht: ben je pro of contra?

onsgedacht_tess_no_stroke.png

Opdracht

Wij vinden de mening van de Brusselse ketten belangrijk en laten die dan ook graag horen. 📢 Zijn ze pro of contra mondmaskers in de klas? Pro of contra de grote muurschildering van Ed Sheeran aan Rogier? Wat met een kortere zomervakantie zoals in het Franstalig onderwijs, voor of tegen? En vooral: waarom zijn ze pro of contra? 🤔

We zijn met andere woorden benieuwd naar de mening van jouw leerlingen over wat er  in het nieuws verteld wordt.

💡 Dus hebben jouw leerlingen altijd een uitgesproken mening klaar en vertellen ze die graag voor de camera? Dan is dit de ideale opdracht voor jouw klas. In deze opdracht filmen en monteren jullie zelf een video die wij nadien op de sociale media-kanalen van BRUZZKet publiceren.

🎤 De JOURNALISTIEKE COMPETENTIES in deze opdracht: filmen, monteren, standpunt innemen en formuleren.

Het gaat het in zijn werk? 🙋

  • Volg een week lang met je klas de Brusselse actualiteit via BRUZZ en BRUZZKet
  • Stuur BRUZZKet drie onderwerpen door waar de klas haar gedacht wel eens over wil zeggen.
  • Wij sturen jou een pro/contra-stelling over een van die drie onderwerpen door, en wachten vol ongeduld op jullie mening!

Die mening verwachten we in de vorm van een verticaal (!) gefilmd filmpje dat bestaat uit vier aparte videofragmenten die jullie zelf monteren tot één video:

  1. Laat de leerlingen in een rij achter elkaar gaan staan en film dit 5 seconden
  2. De leerlingen lopen nu na elkaar richting de camera. Vlak voor de camera draaien ze of naar rechts (als ze contra de stelling zijn) of naar links (als ze pro de stelling zijn).
  3. Eén leerling(e) uit het contra-kamp neemt plaats voor de camera en vertelt in een aantal zinnen waarom het contra-kamp niet akkoord is met de stelling.
  4. Eén leerling(e) uit het pro-kamp neemt plaats voor de camera en vertelt in een aantal zinnen waarom het pro-kamp wel akkoord is met de stelling.

Deze vier videofragmenten monteren jullie vervolgens zelf achter elkaar tot één video van maximaal 2 minuten en sturen jullie door naar BRUZZKet. (tip: duurt het tweede fragment te lang, dan kan je dit fragment steeds versnellen in de montage.)

BRUZZket gaat vervolgens aan de slag met jullie filmpje en werkt het verder af. Concreet plaatsen we een pro-sticker en een contra-sticker toe aan het beeld van het tweede fragment zodat de kijker weet of de leerlingen pro of contra zijn. Daarnaast voegen we hier en daar nog wat grafiek aan de video toe en een tof muziekje. Dat afgewerkte filmpje posten wij vervolgens met veel trots op het TikTok en Instagram-kanaal van BRUZZKet zodat de discussie daar kan verder gaan met andere Brusselse ketten!

Wat heb je nodig voor deze opdracht? 📸

  • BRUZZ en BRUZZket om het nieuws te volgen
  • Montagetool: Er zijn verschillende goede gratis montage-tools voor desktop of voor mobile om fragmenten te monteren. Wij vonden deze wel handig: Clipchamp.com. Dat is een gratis tool die je online in je Chrome of Edge-browser kan gebruiken. Voordeel van deze tool is dat je heel makkelijk je beelden vanop je gsm naar de tool kan opladen via een QR-code én dat je een Tiktok-template kan gebruiken zodat je meteen in het juiste formaat monteert.
  • Een groepje leerlingen die in het tweede fragment een kamp kiezen. Je kiest zelf hoeveel leerlingen dit kunnen zijn, maar we raden aan om de groep niet te groot te maken zodat het volledige filmpje binnen de 3 minuten blijft.
  • Twee leerlingen (één uit elk kamp) die voor de camera hun standpunt duidelijk verdedigen met onderbouwde argumenten.
  • Een cameraman/vrouw om alles (verticaal!) te filmen. Zorg hier voor op een goede belichting en gebruik een ruimte waar niet te veel achtergrondgeluid is.
  • Een monteur om de vier videofragmenten aan elkaar te monteren.

💡 TIP: Je kan de stelling vooraf met heel de klas bespreken of de leerlingen spontaan laten reageren. Onze ervaring leert dat dat laatste vaak voor de mooiste reacties zorgt.

Bij de start van het KLIK-project ontvang je van ons nog handleidingen waaronder eentje over de Clipchamp-tool en over filmen met je smartphone.

👉 Klaar met de opdracht?

Top! Hopelijk hebben jullie veel bijgeleerd en was het vooral ook heel plezant om te doen. Wij zijn alvast benieuwd naar het resultaat.🤩

Stuur jullie video door naar BRUZZKet zodat wij het verder afwerken voor TikTok. Voeg zeker de volgende informatie toe:

  • naam van de opdracht en de stelling
  • naam & gemeente van de school
  • naam van de klas en leerkracht
  • voornamen van de leerlingen die aan de opdracht meewerkten
  • de (verticale) video