Elke week test BRUZZKet of jullie het Brusselse nieuws goed hebben gevolgd. Na de quiz kan je dit artikel lezen om meer uitleg te krijgen over de quizvragen.
1. Vierhonderd supporters op straat tegen nieuwe naam RWDM
Op zondag kwamen bijna 400 fans van de voetbalclub RWDM samen bij het stadion in Molenbeek. Ze zijn boos omdat de club ineens een andere naam heeft gekregen: 'Daring Brussels'. De fans willen dat de club weer gewoon RWDM heet.
Op 6 juni veranderde RWDM haar naam en logo. Maar veel supporters vinden dat niet leuk. Ze willen de oude naam en het oude logo terug. Ze vinden ook dat fans meer mogen meepraten over belangrijke beslissingen van de club.
2. Honderden naaktfietsers voeren actie in Brussel
Op zaterdag reden meer dan honderd mensen zonder kleren op de fiets door Brussel. Met deze vrolijke en bijzondere actie willen ze aandacht vragen voor de veiligheid van fietsers.
Ze hopen dat er meer veilige fietspaden komen in Brussel, vooral op drukke en gevaarlijke wegen. De organisatoren willen dat meer mensen de fiets gebruiken in het dagelijks leven. Het is al de 20e keer dat dit werd georganiseerd.
3. Hongerstaking voor Palestina in Begijnhofkerk Brussel
In de Begijnhofkerk in Brussel is maandag een speciale actie begonnen. Enkele mensen doen mee aan een hongerstaking. Dat betekent dat ze een tijdje niet eten, om aandacht te vragen voor iets belangrijks.
Ze doen dit voor de mensen in Palestina en in de Gazastrook, omdat die het daar heel moeilijk hebben. Ze hopen dat er meer hulp en aandacht komt. De actie duurde tot vorige vrijdag.
4. Basisschool Zavelberg is officieel een Eco-School
Basisschool Zavelberg in Sint-Agatha-Berchem krijgt een 'Groene Vlag'. Daarmee is de school nu officieel een Eco-School. Dat betekent: een duurzame school die zich inzet voor het klimaat. En zo zijn er maar een paar in Brussel.
Lees meer in dit artikel van BRUZZKet.
5. Journofluencers maken nieuws begrijpelijk voor jongeren
Steeds meer jongeren in Brussel volgen het nieuws via sociale media zoals Instagram en Twitch. Dat doen ze niet via gewone journalisten, maar via journofluencers – mensen die zelf filmpjes maken over het nieuws.
Drie bekende journofluencers zijn Askip, Yurbise en Chicon. Ze maken video's waarin ze uitleggen wat er gebeurt in de wereld, op een manier die jongeren goed begrijpen. Ze praten ook eerlijk over moeilijke onderwerpen en zeggen wat ze echt denken.